Černá díra - recenze

27. května 2018 v 22:59 | Infinity |  Knihy a mé recenze
Je to opravdu k nevíře, ale konečně je tu nová recenze! Tentokrát bych vám chtěla představit kriminální thriller Černá díra od islandské autorky detektivních příběhů Yrsy Sigurdardóttir. Četla jsem od této autorky Pamatuji si vás všechny a DNA. Obě knihy jsem recenezovala - odkazy jsou ZDE a ZDE. Vše, co Yrsa napíše, se mi líbí a její příběhy mi ještě dlouho rezonují v hlavě. Černá díra je druhým dílem ze série Freyja a Huldar. První díl DNA mě tenkrát opravdu dostal a není tomu jinak u druhého dílu!

Anotace:

Tajemná hrozba z minulosti se naplňuje

Na školním hřišti je po deseti letech vyzvednuta časová kapsle s představami tehdejších školáků o budoucnosti. Jedna ze zpráv však nese nenávistnou předpověď smrti několika lidí. Uvádí ale jen jejich iniciály. Je opravdu třeba brát vážně vzkaz třináctiletého teenagera?

Detektiv Huldar tuší, že vyšetřování banálního případu ze školy dostal na starost jen proto, aby ho drželo stranou od skutečné policejní práce. Jeho poslední případ ho připravil o profesionální kredit i post šéfa oddělení. Přesto bere nový úkol vážně a obrací se na dětskou psycholožku Freyju, aby prozkoumala, co za dítě mohlo tak výhružný dopis napsat. Navíc by se s Freyjou rád usmířil a sblížil. Na to ale pořád není vhodný čas, zvlášť když se oba znenadání ocitají uprostřed dalšího složitého případu.

Vynořuje se totiž souvislost mezi dopisem a řadou událostí z poslední doby: ve vířivce na zahradě rodinného domku jsou nalezeny uříznuté ruce a jeho majitel je krátce nato brutálním způsobem zavražděn. Iniciály jeho jména jsou na seznamu dopisu z minulosti. Je to jen náhoda?

Když je objevena jiná mrtvola a další odříznuté části těla, Huldar s Freyjou se pouštějí do zběsilého závodu s časem, aby včas odhalili pisatele, oběti i vraha před tím, než dojde k dalším vraždám. Zdá se, že čas zúčtování zřejmě nadešel…

Recenze: Příběh začíná tím, že je na školním hříšti objevena časová kapsle s předpovědí žáků do budoucna. Jeden vzkaz je ovšem velice znepokojující - iniciály určitých lidí jsou spojeny s jejich naplánovanou smrtí. Huldar dostává k řešení nový případ, protože tyto plány malého školáka z minulosti se postupně začínají plnit. Jedná se pouze o náhodu nebo o nevyřízené účty?

Huldar je sice sesazen ze své pozice vedoucího vyšetřovatele kvůli tragédii, která se stala v minulém díle, ale to nemění nic na tom, že se postupně dostává do čela vyšetřování i těchto záhadných vražd. Opět se spojuje s dětskou psycholožkou Freyjou a je velice zábavné sledovat jejich vztah, který se postupně vyvíjí. Jejich dialogy jsou jediným vtipným prvkem této knihy. Yrsa na druhé straně do tohoto příběhu zasazuje i malé děti a tím ve čtenáři prohlubuje beznaděj a nepříjemné pocity z četby.

U každé vraždy si říkáte, že další už nemůže být drastičtější, to by však nebyla Yrsa, aby nás každou další stránkou zase nepřekvapila. Černá díra je plná matoucích informací a těžce rozpoznatelných osobností. Máte samozřejmě tendenci podezírat pomalu každého a vůbec nevíte, na čem jste. Říkáte si nakolik je minulost propojená s přítomností a kdo by mohl mít tu touhu se nejvíce mstít.

Uvědomuji si, že jsem tentokrát hodně nekonkrétní, ale mám strach, že kdybych se pouštěla do konkrétnějšího popisu děje, neubránila bych se spoilerům. Celou výstavbu děje a napětí hodnotím na výbornou, ale jediné, co mi na stylu psaní Yrsy nesedí (a to se opakuji, je to zmíněno i v předchozí recenzi), jsou její zdlouhavé popisy určitých situací, které k příběhu nejsou ani potřeba. To je také důvod, proč ubírám jednu hvězdičku ve finálním hodnocení. Jinak jsem se ke konci knihy už opravdu bála a nemohla jsem ani spát, jak moc drastické a napínavé to bylo. Rozhodně četbu Černé díry nedoporučuji slabším povahám, protože je to síla a jedním slovem psycho. Yrsa totiž opět nevynechala prvky hororu, které se objevovaly i v její knize Pamatuji si vás všechny.

Konečné hodnocení: Černá díra ode mě získává 4 hvězdičky z 5! Od autorky si postupně chci přečíst všechny její knihy, protože jsem se do stylu jejího psaní zamilovala a každá její knížka mě neskutečně baví.

Autor: Yrsa Sigurdardóttir
Překlad: Ondřej Duha
Nakladatelství: Metafora