Skoncovat s Eddym B. - recenze

5. března 2018 v 21:40 | Infinity |  Knihy a mé recenze
Dnes vám přináším recenzi na jednu zcela výjimečnou knihu, která mě tak zasáhla, že jsem nebyla schopná už přes dva týdny sepsat mé pocity z ní. To se mi dlouho nestalo, protože vždycky vím, co o dané knize napsat.

Anotace: Románová senzace z Francie popisuje s mimořádnou otevřeností a syrovostí autorovo strastiplné dětství, poznamenané sociálně a kulturně omezeným prostředím chudého severofrancouzského venkova, ale také jeho postupně odhalovanou homosexualitou.
Louisův výjimečný debut zaznamenal od svého vydání neuvěřitelný ohlas: knihy tehdy dvaadvacetiletého studenta se jen ve Francii prodalo přes 300 000 výtisků a byla již přeložena do více než dvaceti jazyků. Na francouzské i mezinárodní scéně vyvolala bouřlivou debatu coby literární experiment stojící na pomezí uměleckého textu a dokumentu, ale také díky otázkám, které klade: Jak se vymanit z pasti sociálního prostředí? Jak se vypořádat se svou sexuální orientací? Jak se dobrat svobody? Stejně jako samotné téma knihy zaujme i bravurní způsob jeho podání.

Recenze: Édourad Louis sepsal příběh o Eddym B., což je on samotný. Tato kniha je zpověď zejména o jeho dětství, rodině, škole. To vše autor prožíval na severofrancouzském venkově. Jedná se o příběh o odlišnosti a o tom, jak to okolí není schopné přijmout. Eddy Belleguelle je narozen do sociálně slabé rodiny, kde se nedočká žádného pochopení a rodiče i sourozenci jsou přímo nesnesitelní. Jeho odlišností je to, že je gay a kvůli tomu si projde přímo peklem, a to zejména ve škole, kde slýchává jen samé sprosté nadávky a setkává se pouze s nepochopením. Nejhorší pro Eddyho bylo zejména, přiznat si to sám sobě. Když na sobě Eddy zpozoruje, že je jiný a že jeho tělo mu to dává najevo ve všech možných směrech, nejradši by sám sebe změnil a byl by "normální". Bylo pro něj neskutečně těžké, denně čelit posměškům a pohrdání. Přesně kvůli těmto těžkostem věděl, že navždy musí opustit místo, kde se narodil.

Při čtení tohoto románu mi bylo smutno a místy jsem nemohla uvěřit tomu, co čtu. Je to tak drsná zpověď plná zmaru a beznaděje, že byly chvíle, kdy jsem knihu chtěla odložit a už se k ní nevracet. Cítila jsem se tak, i proto, že se jedná o autobiografii bez jakýchkoliv příkras. Už dlouho ve mně žádná kniha takové pocity nevyvolala. Tolik jsem Eddymu držela palce, aby všechno zvládl a aby jeho životní cesta skončila dobře! Jestli se tak stane, to se musíte dočíst sami.

Konečné hodnocení: Skoncovat s Eddym B. doporučuji na 100 % a jsem si jistá, že si tuto knihu přečtu určitě ještě minimálně jednou. Po přečtení Eddyho si budete jistí tím, že váš život je úplně úžasný a že byste měli být vděční za všechno, co vás obklopuje.

Autor: Édouard Louis
Překlad: Sára Vybíralová
Nakladatelství: Paseka
Rok vydání v ČR: 2018
Počet stran: 212
ISBN: 9788074328695

Touto cestou bych chtěla mockrát poděkovat interenetovému knihkupectví MegaKnihy.cz za zaslání recenzního výtisku a celkově za úžasnou spolupráci. Moc si vážím tak skvělé komunikace, kterou se mnou udržují a za skvělý tým, který vždy uvítá každou mou recenzi!