DNA - recenze

26. prosince 2017 v 23:43 | Infinity |  Knihy a mé recenze
Konečně jsem tu s další recenzí! Tentokrát bych vám chtěla představit kriminální thriller DNA od islandské autorky detektivních příběhů Yrsy Sigurdardóttir. Četla jsem Pamatuji si vás všechny a tuto knihu jsem recenzovala, na recenzi se můžete podívat ZDE. Moc se mi tento duchařský thriller líbil, a proto jsem neváhala a s chutí jsem se pustila do dalšího autorčina počinu. A opět jsem nadšená. O to víc mě těší, že DNA je prvním dílem z třídílné série. Na navazující knihy se už teď moc těším!

Anotace:

Brutální vražda jako trest - jaký skutek si ale zaslouží tak hrůzostrašnou odplatu?

Mladá žena byla brutálně zavražděna. Jediným člověkem, který by snad mohl zodpovědět mnohé z otázek, je její sedmiletá dcerka, která se v době vraždy ukrývala pod postelí. Ta však mlčí.
Čerstvě povýšený detektiv Huldar se obrací na psycholožku Freyju a Dětský dům, zabývající se dětskými traumaty. Freyja, která nedůvěřuje policii a už vůbec ne Huldarovi, není nadšená. Jejich spolupráci totiž komplikuje skutečnost, že se spolu nedávno vyspali po seznámení v baru, kde se Huldar vydával za někoho jiného. Přesto souhlasí a je rozhodnuta postarat se o bezpečnost malé Margrét.

Vrah mezitím pokračuje v zabíjení, zdá se, že je vždy o krok napřed a zanechává za sebou nesmyslné stopy: číselné řady, varovné SMS, záhadné výpočty načmárané na útržcích papíru. Poodhaluje se temný příběh, který měl zůstat zapomenut. Lze rozlousknout šifrované vzkazy včas? Kdo je další na řadě?

Autorka špičkových bestsellerů Yrsa Sigurdardóttir opět dokazuje, jak mistrně umí napsat napínavou a strhující detektivku, které nechybí spád, čtivost, přesvědčivé postavy ani inteligentní zápletky.

Tato kniha je prvním dílem nového cyklu, jehož protagonisty jsou psycholožka Freyja a policista Huldar.

Recenze: Policista Huldar, který nemá moc velké ambice se s překvapením stává vedoucím vyšetřování opravdu brutální vraždy. Byla zavražděna mladá žena nevídaným způsobem přímo u ní doma. Její děti jsou během spánku zamčeni v jejich pokoji. Problém je však v tom, že během vraždy je pod postelí přítomna dcera oběti. V té chvíli začíná běh na dlouhou trať, protože práce s dětským svědkem je opravdu komplikovaná. Je tedy přivolána dětská psycholožka Freyja, která se snaží pomalými krůčky vyzpovídat traumatizovanou holčičku Margrét.

Ústřední postavy této knihy Huldar a Freyja stojí před nelehkým úkolem. Vše se začne zhoršovat tím, že vrah nezůstává u jedné oběti, ale vraždí dál. Dochází k další brutální vraždě a celý vyšetřovací tým je ještě pod větším tlakem. Musí zamezit dalším zvěrstvům, které by tento šílenec mohl spáchat. Zajímavostí je také to, že Huldar a Freyja spolu v minulosti měli pletky a teď musí společně vyšetřovat tento případ, i když mezi sebou mají spory. Dialogy mezi nimi byly obzvlášť zábavné!

DNA v sobě skrývá velice zajímavé téma, a tím je radioamatérství, s kterým jsem se v jiných knihách ještě nikdy nesetkala. Objevuje se tu tak další, velice klíčová postava, radioamatér Karl, který naráží na záhadné zašifrované vzkazy. Jak je do celého případu zamotaný? Touto otázkou jsem zaměstnávala svou mysl během čtení hned několikrát.

Kniha mě moc zaujala. Skvělé bylo, že kapitoly nejsou vůbec dlouhé a tímto způsobem příběh rychle ubíhá a nutí vás číst dál a dál. Opět se mi potvrdilo, že Yrsa je skvělá spisovatelka, která má všechno, co napíše, opravdu do detailů promyšlené. Zejména oceňuji to, že se mi znovu nepodařilo přijít na vraha a ke konci jsem byla neskutečně překvapená a zaskočená. DNA ve mně vyvolalo hned několik pocitů: napětí, strach, místy i znechucení z příšerných mučících praktik samotného vraha.

Jediným důvodem, proč jsem při hodnocení této knihy strhla jednu hvězdičku, byla někdy zdlouhavost a pasáže, které mi přišly zbytečně navíc. I když jsem psala, že radioamatérství je zajímavým tématem v knize, mě osobně tyto části nebavily a měla jsem chuť je přeskakovat. I přes tento drobný nedostatek, mohu toto islandské krimi doporučit a určitě ho nepřehlížejte, překvapí vás stejně jako mě!

Co musím také pochválit, je obálka, která je po vizuální stránce opravdu krásná a po dočtení vám bude dávat dokonalý smysl.

Konečné hodnocení: DNA ode mě získává 4 hvězdičky z 5! Jedná se o jednu z nejlepších knih, kterou jsem za rok 2017 přečetla!

Autor: Yrsa Sigurdardóttir