Byla jsem tu - recenze

16. října 2016 v 18:18 | Infinity |  Knihy a mé recenze
Gayle Forman je mou oblíbenou spisovatelkou, od které v mé knihovničce nechybí ani jedna kniha. Proto jsem si nemohla nechat ujít její novinku, která se objevila nedávno na pultech knihkupectví. S chutí jsem si tuto knihu přečetla a jsem spokojená s tím, co jsem od Gayle opět dostala za knižní zážitek. Jsem přesvědčená, že mě žádná kniha od této autorky nedokáže zklamat, protože miluju její styl psaní.

Anotace: Cody a Meg spolu vyrůstaly téměř jako sestry. Byly nejlepší kamarádky, věděly o sobě všechno… nebo si to Cody alespoň myslela. Megan je totiž mrtvá. Spáchala sebevraždu.
Zdrcené Cody zůstane jen hluboký smutek a plno nezodpovězených otázek, protože nemá nejmenší ponětí, co se muselo dít, aby to Meg donutilo k tak tragickému, definitivnímu činu. A co víc - jak je možné, že ona sama neměla nejmenší tušení, co kamarádka prožívá? Pouští se tedy do složitého rozplétání motivů, které Meg k sebevraždě přiměly. Postupně vycházejí najevo nové skutečnosti, s nimi se však vynořují i další otázky. Kdyby Meg věděla, jak její sebevražda zasáhne rodinu, spáchala by ji? A může vůbec člověk v tak bolestném stavu, kdy mu možnost, že si vezme život, připadá jako jediné řešení, pochopit následky svého činu?

Recenze: Moc knih o sebevraždě jsem nečetla, proto mě zajímalo, jak pojatá tato kniha bude. Je to téma, které je opravdu choulostivé a Gayle Forman k němu tak přistupovala. Myslím si, že ještě spoustu spisovatelů nemá moc odvahy k tomu o sebevraždě psát, protože je to moc osobní a niterná záležitost. V knize Byla jsem tu se mi moc líbilo, že se autorka vůbec nebála jít do hloubky a srovnávat například zdravou duši člověka s tou nemocnou. Zdraví lidé totiž vůbec nerozumí tomu, jak se musí asi cítit lidé s depresemi. Nedokážou si to nijak logicky vysvětlit. V této knize naleznete vysvětlení a mně se to poselství moc líbilo, zejména také proto, že je kniha určena pro mladší čtenáře, kteří se svou psychikou a vlastní identitou mnohdy tolik bojují.

Hlavní postavou tohoto románu je Cody, která ztratila svou nejlepší kamarádku Meg. Měly mezi sebou vztah jako sestry a Cody se bez Meg cítí naprosto ztracená, jako by odešla její druhá polovina. Cody nechápe, co Meg k sebevraždě vedlo a rozhodne se, že na to přijde za každou cenu. Na této své cestě začne poznávat stránky osobnosti své nejlepší kamarádky, o kterých vůbec netušila a také pozná Codyiny kamarády. Mezi ně patří Richard, Alice, Harry a Ben, který Meg zlomil srdce. Z těchto vedlejších postav si mě nejvíc získala Alice a Harry, při četbě jsem se moc těšila na ty části, kde budou vystupovat.

Já osobně jsem četla spoustu recenzí, kde jsem narazila na názor, že Cody je nesympatická a ufňukaná postava. Já však zastávám úplně jiný názor, protože mi napopak přišla velice statečná a odvážná. Kamarádka, která si uvědomuje svoje chyby, ale nevzdá se za žádnou cenu. Vezme si za úkol zjistit, co Meg vedlo k sebevraždě a za tím si celou dobu tvrdholavě jde. Je však pravdou, že mi nebylo sympatické její přesvědčení, že bez své kamarádky není vůbec ničím a že je zbytečná. To přesvědčení, že to všechno bez ní nemůže zvládnout a její naprosto nulové sebevědomí. Věřím však, že spoustu takových holek je a nejedná se tedy o nic neobvyklého.

Tomuto románu samozřejmě nechybí romantika, která mi chvílemi trochu vadila. Zejména postoj Cody k Benovi byl celou dobu zbytečně útočný a to, jak se bránila lásce na první pohled mi přišlo zbytečně klišoidní a naprosto jasné, kam to povede. A samotná představa, že bych měla chuť si začínat románek s ex přítelem mé zesnulé kamarádky se mi také úplně nelíbila. Co se mi však líbilo, byly Codyiny impulzivní rozhodnutí o cestování napříč Amerikou a to napětí, které mezi Cody a Benem postupně vznikalo mi nakonec dokázalo vykouzlit úsměv na tváři.

Kniha Byla jsem tu je neuvěřitelně napínavá a má detektivní nádech, který čtenáře nutí číst dál a dál. Přijde mi, že už dlouhou dobu se mi u žádné knihy nestalo, že jsem se od ní nedokázala odtrhnout. Gayle Forman se to opět povedlo! Omotala si mě kolem prstu a napínala mě až do konce. Sice samotný konec mě moc nepřekvapil, čekala jsem takové rozuzlení, ale to vůbec nevadí. Jde o to, jak úžasně je to napsané, ten nezaměnitelný styl psaní, který si mě naprosto získal! <3

Konečně hodnocení: Za mě knihu určitě vřele doporučuji! Vykašlete se na negativní recenze a dejte knize Byla jsem tu šanci, protože vás může mile překvapit stejně jako mě. A taky je to knížka pro všechny milovníky koček, však uvidíte, až si to přečtete. I přes nějaké menší výtky dávám knize 4 hvězdičky z 5!

Četli jste tuto knihu? Případně nějakou jinou od této autorky?