Dívka ve vlaku - recenze

23. srpna 2016 v 11:23 | Infinity |  Knihy a mé recenze
Od knihy Dívka ve vlaku jsem měla velká očekávání, která bohužel nebyla naplněna. Čekala jsem po všem těch pozitivních recenzích a ohlasech, že budu hltat stránku za stránkou a že si mě Paula Hawkins omotá kolem prstu. Jenže se stala ta nejhorší věc, co se mi při čtení může stát, já se začala příšerně nudit.

Anotace: Román, který si podmanil všechny žebříčky bestsellerů na obou stranách Atlantiku, trhá rekordy v rychlosti prodeje a je kritikou označován za letošní Zmizelou. Potřebujete vědět víc? Rachel dojíždí ranním vlakem do Londýna. Den co den si prohlíží útulné předměstské domky, a když vlak na chvíli zastaví u návěstidla, naskýtá se jí pravidelně letmý pohled do soukromí mladého páru. Postupem času Rachel začíná mít pocit, že ty dva lidi zná. Představuje si, že je zná. Dá jim dokonce jména: Jason a Jess. Jednoho dne však zahlédne něco, co ji šokuje. Stačí pouhá minuta, než se dá vlak zase do pohybu, a náhle je všechno jinak… Krátce nato se Rachel dozví, že se "její" Jess pohřešuje, a proto se rozhodne obrátit na policii. Není si jistá, zda tím nenadělá více škody než užitku, zatímco se stále více zaplétá do příběhu, který není její, ale jenž nakonec obrátí naruby život úplně všem…

Recenze: Dívka ve vlaku je román, označovaný jako světový bestseller, který četl snad už každý. Je to jedna z nejlépe zpropagovaných knih za rok 2015/16. Mně takový boom kolem knih většinou spíš odkláká a čtu je vždy později než všichni ostatní. Ale tohle léto jsem si říkala, že rozlousknu tu záhadu, co na té knížce kažý má. A přirovnání k Zmizelé bylo také lákadlem, protože kniha Zmizelá se mi moc líbila. Čekala jsem naprostou senazci, jak všechny ty poutače a recenze slibovaly. Nejspíš jsem ale vybíravý čtenář a Paula Hawkins si mě nezískala a nemám potřebu od ní v budoucnu číst další knihy, jestli vyjdou na českém trhu.

Hlavní protagonistkou je Rachel, která má problém s alkoholem a už dlouhou dobu je nezaměstnaná. Každý den se vydává ranním vlakem do Londýna, aby před svou spolubydlící Cathy, před kterou tají, že je nezaměstnaná, dál předstírala, že chodí do práce. Při těchto jízdách sleduje z vlaku mladý pár. Dokonce si dvojici pojmenuje jako Jasona a Jess. Jednoho dne však Rachel z vlaku vidí Jess se líbat s jiným mužem. A začne se zajímat víc a víc o tento pár. Pak se Rachel opije tak, že si z jedné, pro děj klíčové noci v Londýně, nepamatuje, co se stalo. Domu se vrátí zraněná a zmatená s útžkovitými vzpomínkami, které jí naprosto nedávají smysl. Pak zjistí, že se Megan (tak se Jess jmeuje opravdu) pohřešuje a rozjíždí se kolotoč vyšetřování a odkrývání celé pravdy.

Kniha je vyprávěna třemi postavami. Nejvíc prostoru získává hlavní protagonistka Rachel, která postupně odhaluje svůj životní příběh. Sklon k alkoholismu, bolestné odloučení od manžela Toma, který je nyní šťastně ženatý s Annou. Rachel se od Toma nedokáže zcela odloučit, stále zasahuje telefonáty do jeho osobního života s jeho současnou ženou a ta už nemá s Rachel trpělivost. Dále jsou tu části vyprávěny Annou a pohřešovanou Megan. Jedná se o opravdu zamotaný děj, ve kterém je někdy těžké se orientovat a nepoplést si jednotlivé postavy mezi sebou.

Můj největší problém s tímto románem byly mé nesympatie ke všem třem ženám, které knize dominují. Nechápala jsem jejich pohnutky a různé myšlenkové pochody mi místy přišly naprosto mimo. Neustálé fňukání Rachel, křečovitá představa o rodinném štěstí Anny a nevyrovnanost Megan. Chvílemi jsem se do čtení musela vyloženě nutit a lezlo mi na nervy stále stejné a zdlouhavé popisování Meganiny cesty vlakem. Samotná kniha by se dala zkrátit tak o 100 stran a byla by mnohem napínavější a zajímavější. Až tak po 200 stranách mě kniha pohltila a chtěla jsem vědět, jaké bude rozuzlení a jak to vlastně všechno skončí. Celkový dojem z tohoto thrilleru také kazil styl psaní autorky, který byl mdlý a nijak zajímavý. Paula Hawkins si mě jednoduše nedokázala podmanit a nevyužila vůbec potenciál, jaký tento příběh má.

Za mě knihu tedy nemůžu úplně doporučit. Pozitivem je to, že ke konci je Dívka ve vlaku opravdu napínavá a závěr jsem četla až do rána. Ale ten zbytek knihy? Za mě ne. Mrzí mě to, takto negativní recenze, na knihu jsem se moc těšila a tak mě zklamala.

Celkové hodnocení: Za mě na Goodreads těsně po přečtení si Dívka ve vlaku získala 3 hvězdičky, ale teď přemýšlím i nad 2,5*.

Četli jste knihu? Jaký na ni máte názor?

Buď první, kdo ohodnotí tento článek.