Jak stvořit dívku - recenze

17. února 2016 v 15:13 | Infinity |  Knihy a mé recenze
Miluju Caitlin Moran, proto jsem šťastná, že se na český trh dostala její další kniha Jak stvořit dívku! Měla jsem vysoká očekávání, která se naplnila a ještě byla převýšena. V této recenzi se dočkáte jen samých superlativ. Jestli máte smysl pro humor a máte rádi styl psaní Caitlin Moran, u kterého si tato autorka nebere servítky a o všem píše zcela otevřeně, pak je kniha Jak stvořit dívku přímo pro vás.

Anotace:
Co byste dělali, kdybyste během dospívání zjistili, že to, co vás rodiče naučili, prostě nestačí?
Píše se rok 1990. Čtrnáctiletá Johanna Morriganová si v televizním pořadu utrhla tak příšernou ostudu, že už nemá žádný důvod být dál Johannou. A tak si vymyslí identitu Dolly Wildeové - hubaté gotičky a sexuální průzkumnice se zálibou v alkoholu! Chce zachránit svou chudou bohémskou rodinu tím, že se stane spisovatelkou - podobně jako Jo v románu Malé ženy nebo sestry Brontëovy, ale bez toho umírání v mladém věku.
V sedmnácti se opíjí, kouří a zkouší všechny druhy sexu. Pracuje pro hudební magazín, kde ve svých recenzích o šesti stech a méně slovech pitvá hudební skupiny.
Ale co se stane, když si Johanna uvědomí, že její Dolly má jednu fatální chybu? Stačí krabice plná nahrávek, stěna plná plakátů a hlava plná paperbacků k tomu, aby se dala stvořit dívka?

Recenze: Kniha Jak stvořit dívku se mi dostala do rukou, když jsem akorát byla začtená do knihy Kafe @ cigárko od Marie Doležalové. Kafe a cigárko je vtipná kniha, ale Caitlin Moran ji svou knihou úplně převálcovala. Při čtení jsem se smíchy mohla potrhat od začátku do konce. Caitlin hned na začátku tvrdí, že se jedná zcela o smyšlený příběh Johanny Morriganové, která to nemá v životě vůbec snadné. Pokud jste ale četli její další knihy, víte, že je to od této autorka taková menší lež, protože jsem plná dojmů, že se nejedná o vymyšlený román, ale o životní příběh Caitlin, která jen pozměnila své jméno.

Příběh se odehrává v devadesátých letech ve Wolverhamptonu, kde Johanna Morriganová bydlí se svými rodiči a čtyřmi sourozenci. Tato rodina žije v chudobě a Johanna toto chce změnit. Vymyslí tedy plán. Ve svých šetnácti letech začne pracovat na změně své identity a skončí se studiem. Udělá ze sebe Dolly Wildeovou, která se nebojí nového života v Londýně, rámuje si oči výraznou černou linkou a chce zažít spoustu sexu. Začne psát recenze pro hudební magazín, kde se pouští do hudebních kapel. Johanna neboli Dolly Wildeová začne chodit po hospodách, kouřit, pít, bavit se s hudebníky a bezhlavě se zamiluje do Johna Kitea. I když je kniha celá v humorém duchu, řeší také vážná témata jako je chudoba a těžkosti s dospíváním. Během čtení si určitě vzpomenete na svou pubertu a všechny přešlapy a na to, jak puberta je jedním z nejtěžších období v životě.

Caitlin se nebojí psát o věcech, o kterých by ostatní spíš pomlčeli. Píše otevřeně o prvním polibku, o prvním sexu, o budování svého místa v životě, o společnosti, hudbě, lidských povahách. Vše je psáno s ironií a nadhledem. Je znát, že Caitlin (Johannu) poznamenala chudoba a odráží se to na spoustě jejích životních postojích. Právě zde nacházíme vážnější úvahy, kde moc humoru není, ale hned na další stránce nás opět něco rozesměje. Nalezne Johanna nakonec sebe samu? Zůstane ve Wolverhampton nebo se přestěhuje do vysněného Londýna? Najde svou lásku? Všechny odpovědi naleznete v této úžasné knize, kterou nemohu hodnotit jinak než pěti hvězdičkami z pěti! Určitě si Caitlin oblíbíte stejně jako já a jsem si jistá, že po této knize sáhnu pokaždé, když mi nebude fajn. Zaručně zlepší náladu a vykouzlí úsměv na tváři! :-)

O autorce: Caitlin Moran (nar. 1975) je britská novinářka a televizní moderátorka. Už v osmnácti letech uváděla na britském televizním kanálu Channel 4 pořad o pop music Naked City. Následujících osmnáct let své kariéry se věnovala psaní do deníku The Times - přispívala jako recenzentka i jako autorka nejčtenější rubriky, satirického sloupku o slavných osobnostech s názvem Celebrity Watch. V roce 2010 získala publicistickou cenu Columnist of the Year udělovanou v rámci British Press Awards, nejprestižnějších ocenění britského tisku. Čtenáře si získala rovněž knihou Jak být ženou (2011; česky Host 2012), jež byla při udílení National Book Awards 2011 vyhlášena Knihou roku a již deník New York Times zařadil do svého seznamu bestsellerů. Úspěšná je i její druhá kniha - sbírka sloupků Morantologie (2012; česky Host 2014).

Nakladatel: HOST - vydavatelství, s.r.o.
ISBN: 978-80-7491-477-5
Rok vydání: 2015